267 lattajjaa catalogue:
LTJ-01 | LTJ-02 | LTJ-03 | LTJ-03/04 | LTJ-05/06 | LTJ-07 | LTJ-08 | LTJ-09 | LTJ-10 | LTJ-11 | LTJ-12 | LTJ-13 | LTJ-14 | LTJ-15 | LTJ-16 | LTJ-17 | LTJ-18 | LTJ-19 | LTJ-20 | LTJ-21 | LTJ-22 | LTJ-23 | LTJ-24 | LTJ-25 | LTJ-26 | LTJ-27 | LTJ-28 | LTJ-29 | LTJ-30 | LTJ-31 | LTJ-32 | LTJ-33 | LTJ-34 | LTJ-35 | LTJ-36 | LTJ-37 | LTJ-38 | LTJ-39 | LTJ-40 | LTJ-41 | LTJ-42 | LTJ-43 | LTJ-44 | LTJ-45 | LTJ-46 | LTJ-47 | LTJ-48 | LTJ-49 | LTJ-50 | LTJ-51 | LTJ-52 | LTJ-53 | LTJ-54 | LTJ-55 | LTJ-56 | LTJ-57 | LTJ-58 | LTJ-59 | LTJ-60 | LTJ-61 | LTJ-62 | LTJ-63 | LTJ-64 | LTJ-65 | LTJ-66 | LTJ-67 | LTJ-68 | LTJ-69 | LTJ-70 | LTJ-71 | LTJ-72 | LTJ-73 | LTJ-74 | LTJ-75 | LTJ-76 | LTJ-77 | LTJ-78 | LTJ-79 | LTJ-80 | LTJ-81 | LTJ-82 | LTJ-83 | LTJ-84 | LTJ-85 | LTJ-86 | LTJ-87 | LTJ-88 | LTJ-89 | LTJ-90 | LTJ-91 | LTJ-92 | LTJ-93 | LTJ-94 | LTJ-95 | LTJ-96 | LTJ-97 | LTJ-98 | LTJ-99 | LTJ-100 | LTJ-101 | LTJ-102 | LTJ-103 | LTJ-104 | LTJ-105 | LTJ-106 | LTJ-107 | LTJ-108 | LTJ-109 | LTJ-110 | LTJ-111 | LTJ-112 | LTJ-113 | LTJ-114 | LTJ-115 | LTJ-116 | LTJ-117





LTJ-85 Ous Mal - Riioraa

SOLD OUT

Ous Mal - Riioraa Ous Mal - Riioraa

FORMAT: CD-R

Tracklisting:

1. avara (5:57)
2. lintuparvi (4:44)
3. ensilumi (4:05)
4. merilaulu (5:07)
5. ikkuna (4:33)
6. tähti (7:40)
7. rannalla (3:53)

Riioraa consists of folk songs played with a cello, a grand piano and a kantele; buried in found sounds from a portable record player and a dictaphone; constructed with a sampler and stored in dusty cassette tapes. The record was made at home in Oulu and Helsinki. Released 26.3.2009.

NOTE: digital version available here.

LINKS:
Ous Mal

REVIEWS:
"Chamber folk played on kantele, 'cello and grand piano, deconstructed and reworked by sampler into a spectral glitchy dronescape." Boa Melody Bar

"Sämplerillä, pianolla, sellolla ja kanteleella musisoiva Ous Mal -duo kuulostaa etäisesti tutulta, vaikka Riioraa onkin debyyttilevynsä. Elektronisen ja akustisen musiikin lämpöinen yhdistelmä, vinyylisamplejen rahina ja huojuvainen lo-fi äänimaailma tuovat mieleen eritoten Paavoharjun esoteeriset instrumentaaliosiot, mutta Ous Mal luovii selkeästi tyynemmillä ja nätimmillä vesillä; paksua, melodista äänivirtaa.

Musiikki on siinä määrin "pop-orientoitunutta", että koko albumia kuunnellessa jää kaipaamaan jotain. Jotain elementtiä, joka ankkuroisi nämä luomukset biiseiksi. Ajoittain tuntuu siltä, kuin kuuntelisi pelkkiä taustoja ilman solistia. En tiedä, kaipaako Riioraa välttämättä laulajaa joukkoonsa (vaikka mielenkiintoista olisi kyllä sitä kuulla), mutta jonkinlaista johtotähteä kuitenkin. Jossain määrin piano ja sello tätä tehtävää suorittavat, mutta jäävät nekin kuitenkin helposti statisteiksi, koko äänimaailman osasiksi.

Ehkä olen tyystin väärässä ja Riioraa on täydellinen tällaisena kuin se on, sillä suloisen kaunista musiikkia tämä joka tapauksessa on. Ja jos debyyttilevynsä perusteella Ous Malilta jotain voi odottaa, niin tiet ovat avoinna moneen suuntaan, luulen ja toivon ma. Kunhan eivät jää polkemaan paikoilleen."
Ville Moskiitto

"Vuodesta 2002 alkaen on 267 lattajjaa -pienlevymerkki esitellyt ansiokkaasti suomalaista (toki myös ulkolaista) kokeellista underground-musiikkia. Järjestysnumerolla 85 ilmestyi viime kuussa Ous Mal -nimisen duon esikoisalbumi Riioraa.

Ous Malin jäsenet ovat kertoneet työtapansa perustuvan lähes täysin sämplejen käsittelyyn (ks. tulivuori.blogspot.com). Musiikin pohjana käytetään löydettyjä ääniä, joiden lähde voi olla vanha kasetti tai levy, kenties radio. Ous Malin musiikissa sämpleihin suhtaudutaan hyvin "vanhanaikaisesti"; niitä ei turhaan siistitä tai siloitella, vaan sihinät, suhinat ja napsut kuuluvat lopullisten kappaleiden luupeissa. Tämä luo musiikkiin sellaista luonnollista pehmeyttä ja lämpöä, mitä nykyisessä elektronisessa musiikissa jää usein kaipaamaan.

Sämplejen lisäksi Riioraalla kuullaan (ilmeisesti) vartavasten näitä kappaleita varten äänitettyjä selloa, pianoa ja kanteletta. Elektroninen äänimaailma limittyykin vahvasti folk-saundien kanssa. Lopputuloksen vahvin vertailukohta onkin Paavoharju, jonka musiikki tulee mieleen monta kertaa Ous Malin levyä kuunnellessa. Selvin ero Paavoharjuun on lauluosuuksien puuttuminen. Tämä luo toisaalta musiikkiin abstraktimman ulottuvuuden - kuultavien rakenneosien monet alkuperät ilman inhimillistä ääntä eivät ankkuroi Riioraan musiikkia turhaan - toisaalta laulu olisi voinut elävöittää esityksiä ja monipuolistaa levyn sisältöä.

Riioraa noudattaa karkeasti ottaen kaavaa, jossa hahmottomammat ambient-kollaaĊĦit vaihtelevat melodisempia ja sävelletymmän kuuloisia elementtejä sisältävien raitojen kanssa. Itselleni kaihoisan nätit tunnelmoinnit tuntuvat kuunteluhetkelle lumoavilta, mutta kappaleen päätyttyä ei juuri minkäänlaista kuulokuvaa jä jäljelle. Jotain tarpeeksi koukuttavaa niistä jää puuttumaan ollakseen täysosumia (sama muuten vaivaa Paavoharjunkin vastaavia teoksia). Sen sijaan enemmän kamarifolk-lokeroon sopivat kappaleet paitsi onnistuvat luomaan tavattoman vahvan tunnelman myös jättämään jonkinlaisen mielentilan ja vaikutelman myös kuuntelun jälkeiseen aikaan. Hienoja hetkiä ovat etenkin Lintuparvi kanteleineen ja selloineen, Tähti sekä Merilaulun alkupuoli. Toisaalta viimeksi mainitun lopussa ilmestyvä rumpukomppi on levyn suurin kauneusvirhe.

Riioraa on vakuuttava uutuus ja ennen kaikkea erittäin kaunista musiikkia. Ous Malilla on selvästi oma saundi ja tekemisen filosofia. Ehdottomasti tutustumisen arvoinen yhtye ja albumi."
Jaakob Karhu, Palasokeri













267 lattajjaa